Dagens Krönika - Ridning, en snobbsport?

"Jag kliver ut ur mitt lyxiga hus. Utanför står Limon och väntar. " Till stallet!" beordrar jag men entoning röst chaffören, medans jag samtidgit  i full färd med att sminka mej i den diamant beprydda spegeln.
Väl framme i stallet står min Irlänska import ponny som pappa köpte till mej ganska många miljoner.
Han har väääldgit fin stamtavla. En Myyyyyycket känd stjärnryttare ägde honom innan pappa köpte honom. Diamonds are define, som han heter, är redan iordninggjord. Han kastar irriterar med huvudet. han får nämligen inte gå ute någonting. Han blir så smytsig då tycker pappa. Och eftersom jag har minimalt med tid till min häst, jag menar,det är ju rida och tävla man vill, inte hålla på och mysa med hästen, så tycker jag det är ganska skönt att slippa. Jag svingar med upp i sadeln och rider in i det nybyggda rihuset pappa nyss byggt. Efter 30min hoppning på sisådär 160-170cm är jag klart. Jag hoppar av hästen och lämnar över tyglarna till hästkötaren.
Dags för shopping!"

Det är så ni tror att det är va? Trots att ridningen växer mer och mer i sverige, verkar det fortfarande upfattas som en lyx och snobbsport av många. Varför? De allra flesta (det finns ju dock undantag) jobbar hårt i stallet omkring 3 timmar om dagen, är lojal mot sin häst och kämpar för att nå dit de vill. Endel kanske går eller cyklar flera kilometer för att ta sej till stallet. Vissa har föräldrar som är ointresserade och inte uppmuntrar sina barn i det de gör. Andra kanske har föräldrar som pushar dom för hårt.
Vad alla dessa människor har gemensamt är att de älskar sin häst, de älskar att rida.
DOM ÄLSKAR ALLT SOM HAR MED HÄSTAR ATT GÖRA. De sliter, flera timmar om dagen, för att uppnå den dära känslan då allting känns perfekt, känslan som de upplever ganska sällan, men som är en sådan adrenalinkick att de kämpar året om, i snö, regn, blåst eller sol, för att hitta känslan. Den känslan.

Krönikör: Fanny.S


Kommentarer
Postat av: sanna

Ha en bra dag :)

2008-03-25 @ 13:42:40
URL: http://wiiiberg.tjejsajten.se
Postat av: ellennellieh

väldigt bra skrivet! :D Men samtidigt så kan jag inte låta bli att fråga mig varför de HÖJER priserna och lägger till skatter till hästägarna, ridning är tillräckligt dyrt redan som de är... så jag förstår nog varifrån fördomarna kommer på ett sätt men samtidigtså borde man ju kanske checka vilken verkligheten är förrän man bildar sig en uppfattning om någonting... alltså det här blev för stökigt så det är lika bra att jag struntar i att försöka förklara det.. XD men jag e lite kluven..
en sak jag däremot INTE är kluven angående är att din blogg verkligen har blivit fin medan jag har varit borta, du skri¨ver verkligen sjukt bra

2008-03-25 @ 15:40:57
URL: http://www.ellennellieh.blogg.se
Postat av: em

exakt VAD har du gjort med din bilddagbok?! :O och jag kom på en sak, vad hette den där sidan med massa coola kläder, från typ asien eller nåt?

2008-03-25 @ 17:49:59
Postat av: em

oj, det var från mig, alltid-em at bdb you know :)

2008-03-25 @ 17:50:47
Postat av: Fanny

Oj, Tack! hm.. dagens befolkning är trångsynta:/
hade bra!

2008-03-25 @ 21:12:45
URL: http://fanniieh.blogg.se
Postat av: Fanny (till em)

Har tagit bort min bdb, den är tråkigast nu med ny design. Förresten så kräver jag att du börjar blogga!(A) Hmm... du menar asiajam.com eller nått sånt vare;) Kolla forever21.com också.. Amerikans lågpris kedja, mycket fina plagg.
hade bra!

2008-03-25 @ 21:17:24
URL: http://fanniieh.blogg.se
Postat av: em

haha, jo jag har ju en blogg men jag glömmer alltid bort att skriva... får sätta igång med det igen då :D jaa, det var precis den sidan, tack så mkt!

2008-03-25 @ 21:37:46
URL: http://fuckhighheels.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0